Unboxing: Aku Beli Indoor Plant Khas Untuk Beginner


Aku beli tiga ketul indoor plant khas untuk beginner. Katanya potensi untuk mereka mati sangat tipis ya tuan puan. Jadi, aku cuba laa beli. Sebab aku sangatlah admire dengan orang yang ada indoor garden ni. Kalau tengok dekat youtube, memang rasa teringiiin sangat. 

Tapi, aku sangatlah kurang kepandaian dalam bab menanam ni. Tahun lepas ke dua tahun lepas, aku dah bersemangat waja nak jadi petani moden kat rumah. Semangatlah beli tanah, pasu, biji benih. Semangat nak makan sayur organik dan hasil tanaman sendiri. Berbekalkan ilmu yang aku tuntut melalui Syeikh Gugel dan Prof Facebook. 

Mula-mula tu nampak macam ada sinar jugaklah nak jadi petani. Tapi kusangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari. Anak-anak pokok ku bantut. Taknak besar-besar dah. Sodihhh.

Hihi sabar jer lah. Suami aku tukang senyum jer lah tengok isteri tercinta dia ni. Haha

Jadi, kali ini aku cuba beli pokok terus. Dan aku cuba indoor plant pulak. Bukan sayuran. Kalau nampak indoor plant kali ini hidup dengan baik, mungkin aku boleh cuba pulak tanam sayuran. Kan? Insya Allah.

Okey, parcel dah sampai. Punya lah lama aku tunggu. Padahal dari negeri yang sama. Huhu kotak pun takde tampal fragile. Bungkusan pun tak terlalu selamat lah kalau tengok. Cuma, nasib baik dekat jer perjalanan. Kalau jauh mengembara, aku rasa dah berterabur pokok-pokok ni.

Apapun, alhamdulillah. Masih selamat dan comellll. 

Okey, jom!
Meet our new friends here. 


Tiga kawan baru kita in da house! 
Saya sukaaa! Saya sukaaa!


1. Spider plant. 
Aku bagi nama dia Awang. Sebab aku tengok dia macam sado-sado gitu. Haha


2. Neon money plant. 
Ni kalau aku tak silaplah jenis dia tu. Aku namakan dia Melur. 


3. Marble Queen Money Plant
Aku google jer ni. Haha pening jugak sebab banyak jenis money plant ni. Yang ni aku namakan dia Uteh. 

Unboxing: Aku Beli Indoor Plant Khas Untuk Beginner

Keesokan harinya. Bila aku belek-belek si Awang tu. Dah ada kawan kecik datang dah sekoq. Tak taulah apa nama serangga ni. Harapnya bukan perosak lah.

Dah berkenalan dengan depa kan. Doakan semuanya panjang umur ya. Kalau panjang umur, insya Allah akan bertambah lagi dan lagi.

Syuuuuh! Takleh cakap kuat-kuat. Nanti suami aku dengar. Haha


Post a Comment

9 Comments

  1. wahhh rajinnya diaaaa lps ni boleh tanam pokok rambutan pulak dah berbuah jemput sy tau hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha advanced botull. Bestnyeee rambutann.

      Delete
  2. rupa awang macam daun pandan pun ada juga

    ReplyDelete
  3. Semoga hidup subur. Jangan lupa siram. :D

    ReplyDelete
  4. Good luck k. Semoga pokoknya segar bugar menghijau. KSarie dah give up dengan pokok-pokok ni semua sebab mati abis semua huhuhuhu

    ReplyDelete
  5. bestnya kalau dpt tanam pokok2 ni tp kalau rumah ada kucing tak sesai sbb ia racun pd haiwan

    ReplyDelete
  6. Sy pun nak cuma menanam tp tak yakin .. Nak cuba indoor plant tp tak tau nak beli yg mcm mana huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang saya beli ni kira yang senang jaga. Alhamdulillah masih hidup sampai sekarang. Nak dekat sebulan bawah jagaan saya. Hihi

      Delete
    2. alhamdulillah.
      moga ia kekal subur ye.
      aida ni tgn panas ke apa ke.
      pokok simple pun tak lama bertahan :) ha ha ha ha...
      pokok kat rumah, mr.Asben yg byk belai.

      Delete

Bismillah. Titipkan kata-kata anda.