Jom Merokok!

Wednesday, April 06, 2011

opss!!jgn marah kat saye..hehe..saye cakap jom merokok sebab org tua2 ckp kalau nak larang orang drp buat sesuatu kita xleh larang,tp kita kene suruh..betul ker??betullaa kot..kalau benda yg dilarang,mesti ramai jerr yg nak buat..tapi!kalau benda yg disuruh ramai jerr org yg xnak buat..dah lumrah manusia camtu kot.

ok,sebelum tue..assalamualaikum semua..

sebenarnyerr saye peliklaa..kenapa nak merokok ye..nampak gentle ke?macho ke?kasi ketenangan ke?ataupun..saje2.konfius bile memikirkannye..huhu

satu lagi yg saya pelik..xtakut kerr para perokok dgn imej2 yg ditunjukkan kat kotak rokok tue..siap dgn warning lagi..ntah r..pelik betoll


ngeri betul gambar2 kat atas..
dahlaa rokok tu diprbuat drp bahan2 yg merbahaya dan beracun..tgk nie..



kepada perokok tegar..

sayangilah diri anda..keluarga anda..saya faham susah untuk berhenti merokok.tapi,berusahalah..
sesungguhnya mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis..saya pun pernah ada kawan yg merokok..dia cakap..
kao tau ape??bukan senang nak berenti merokok
ye..bukan senang..tp,xmustahil kalau kita mencubenyer..abang saye pun dulu merokok..tapi,alhamdulillah dah berhenti..abang saye makan banyak gula2 mase dia dalam proses nak berhenti tu..sesapa yg nak berhenti merokok mungkin boleh cuba praktikkan cara nie..

kepada yg baru berjinak2 nak merokok

janganlah teruskan..tertekan dalam kehidupan bukan alasan untuk merokok..kita ada ALLAH..jadikan Dia sebagai tempat untuk kita mencari ketenangan..jgn tunggu nasi menjadi bubur..bila dah sakit,baru nak berhenti..bukankah dalam Islam mengatakan bahawa mencegah itu lebih baik drp mengubati..
ah,ajal maut di tangan tuhan
yer,betul..tapi,kita tetap perlu menjaga kesihatan diri kita..Rasulullah s.a.w juga sangat menitikberatkan kesihatan..bukankah kita ingin menjadi umat Rasulullah yg mengukut sunnah..


akhir kata..berhentilah merokok..lagi menyedihkan bila org perempuan merokok..jagalah maruah kita.Islam mengangkat maruah dan martabat kita sgt tinggi..xkanlaa kita yg nak menjatuhkannya pulak..
saya xberani menegur org yg merokok..tapi,saya cuma blh mengajak perokok untuk berhenti merokok kat sini sahaja..mungkin ada yg tergerak hati untuk berhenti..dgn izin Allah.
sekali lagi saya nak ingatkan..sayangilah diri sndiri..jg diri kami yg berada di persekitaran kamu..

p/s:maafkan saya jika ada yg terasa..tidak terniat untuk mengata,cuma mahu kebaikan untuk semua..saya doakan smg semuanyerr dipermudahkan..Amin

You Might Also Like

10 comments

  1. dyorg bukan xtau bahaya. tp pekakkan mata butakan telinga :|

    ReplyDelete
  2. nikmat oo rokok ni .

    sbb tu takleh bhenti .

    keh keh .



    kalau org tu betol2 nak bhenri merokok ,

    dia pasti cari jalan .

    kan ?

    ReplyDelete
  3. typo pulak .

    bhenti *

    ReplyDelete
  4. @Hayati Hamzah
    betul tue..dorang buat2 xtau walaupun sedar benda tu salah..huhu

    ReplyDelete
  5. @- elina -
    betul 2 elina..dorang perlu ada kesedaran dari diri sendiri sebenarnya..

    ReplyDelete
  6. @- elina -
    haha..xpe2..time kasih sudi komen^^

    ReplyDelete
  7. bila dah sekali terjebak dgn rokok ni, susah nk berhenti..
    pengamatan dri keadaan sekelilng..hehe

    ReplyDelete
  8. @faten suhaida
    so,langkah terbaik adalah..jgn sesekali mghampiri rokok..hehe

    ReplyDelete
  9. dorg x takut n bole wat main main plak ngn imej kt kotak tuh..kalo mati sorg xpe ni 2nd hand smoker mati dlu..aiyaiyai =.='

    ReplyDelete

Bismillah. Titipkan nasihat anda. :)