Resepi Singgang Ikan Kembung Mudah dan Cepat


Resepi singgang ikan antara menu yang paling mudah dan evergreen orang kata. Kalau tak sempat atau kurang kerajinan singgang ikan memanglah antara pilihan terbaik. Penggunaan bahan yang tak banyak, berkhasiat dan sedaap jugak in shaa Allah.


RESEPI SINGGANG IKAN KEMBUNG
Bahan-bahan
  • Ikan kembung - 4 ekor
  • Lengkuas - seinci
  • Kunyit - setengah inci
  • Bawang putih - setengah labu
  • Asam keping - 5 keping
  • Bendi
  • Cili padi - 3 biji
Cara - cara
  1. Masukkan bawang putih, lengkuas, kunyit, air ke dalam periuk. 
  2. Tunggu sekejap. Lepastu, masukkan ikan dan asam keping.
  3. Dah mendidih, masukkan bendi dan cili padi.
  4. Agak-agak bendi dah lembut. Boleh perisakan dengan garam dan gula (kalau suka).
Aku tak suka tambah perisa dalam makanan. Jadi, cukup garam dan sedikit gula jer laa.


Siap! Alhamdulillah. Dah boleh makan dah dengan nasi panas. Aku cuma tambah ulam timun dan budu jer. Bertambah jugaklaa kami makan.
Syukur ya Allah atas nikmat makanan dan selera ini. :)

Ni sebenarnya cara mak aku masak singgang ikan dari aku kecik lagi. Tu pun kunyit tu aku tambah jugak. Biasa kalau mak aku, dia suka buat singgang putih je.

Apapun masak ni takde betul takde salahnya kan. Kita semua boleh bereksperimen dengan bahan-bahan dan rasa untuk menjadikan sesuatu masakan tu.

Yang penting, jangan lupa masukkan bahan yang paling penting. Kasih sayang dan ikhlas. Hehe ❤️


Post a Comment

2 Comments

  1. antara masakan yg mudah dan sedap... teringat zaman dok asrama dulu. kalau ada lauk ni, kami siap bawa sudu sbb nak hirup kuah hehehe

    ReplyDelete
  2. ammi tak pandai sangat makan singgang sebab rasa mcm tak kenyang je. ngengada betul otak ni set gitu..padahal makan sup ok je

    ReplyDelete

Bismillah. Titipkan kata-kata anda.