Merantau Ke Deli (HAMKA) | Books Review

Tuesday, November 03, 2015

Penulis: Buya HAMKA
Publisher: PTS Publishing House
ISBN: 978-967-411-476-3


Sinopsis 

Cinta adalah penyatuan dua hati, sehinggalah takdir berkata sebaliknya.

Untuk novel ini, HAMKA memilih untuk bercerita tentang cinta lelaki yang merantau, dan setianya seorang perempuan yang tidak dipandang darjat keturunannya.

Pada ketika perempuan yang setia itu sudah bahagia, lelaki yang dikasihinya perlu memilih antara dia dan darjat keturunan.
Apa akhirnya perempuan setia itu? Apa jadinya kepada lelaki yang terpaksa memilih?

**************************************

Suspen bukan sinopsisnya? Sejujurnya ini merupakan karya Buya Hamka yang pertama yang saya pernah baca. Sememangnya penulisan beliau sangat menyentuh hati dan sangat menarik!

Sempat juga mengalir cecair jernih dari mata saya. Haha :P

Buku ini banyak memaparkan rintangan dan cabaran dalam menghadapi kehidupan seharian. Kisah dari susah ke senang dan kisah dari senang ke susah juga ada. Kehidupan rumah tangga dan bermasyarakat. Tambahan, banyak input tentang beberapa suku kaum di Indonesia dan juga adatnya dapat kita perolehi.

Kisah Leman yang merantau dan jatuh cinta kepada seorang wanita yang bernama Poniem. Mereka lalu berkahwin dan menghadapi susah dan senang bersama-sama. Memulakan perniagaan dari kecil-kecilan hingga semakin membesar.

Kemudian, Leman mengajak Poniem pulang ke kampungnya. Di sanalah, Leman diperkenalkan dengan seorang gadis muda. Orang kampung menawarkan gadis tersebut untuk dijadikan isteri kedua dengan alasan Poniem berasal dari suku kaum yang berbeza dan belum dikurniakan cahaya mata.

Apakah kesudahannya?
Adakah Leman menerima tawaran tersebut?

Yang tu kena baca sendiri. :P
Kalau memang tak berkesempatan nak baca, boleh PM saya di FB. Hehe.

Hmmm, untuk novel Merantau Ke Deli karya HAMKA. Saya bagi lima bintang!!
Orang yang pelekas marah itu lekas sekali pemaaf dan lekas menyesal. Sebab itu hatinya baik, padanya tak ada dendam. Dan kalau kena pula jalan yang akan menundukkan hatinya, mudah saja air matanya jatuh.
Kalau anda berkesempatan untuk membaca buku ini, silakan cari quote di atas. Antara quote yang paling memberi kesan kepada saya.
Bagaimana untuk tidak memberi kesan kalau memang itu sangat berkait dengan diri ini! Allah..

You Might Also Like

10 comments

  1. karya2 buya hamka mmg x mengecewakan

    ReplyDelete
  2. Ada kebenarannya kata2 hamka..orang yang hatinya mudah marah sebenarnya lebih mudah memaafkan dan mudah tersentuh..

    ReplyDelete
  3. @Khai♥Rin : anies
    Kann. Penulisan yg menyentuh hati.

    ReplyDelete
  4. @PeRdU cINta
    Betul2. Berdasarkan pengalaman. :P

    ReplyDelete
  5. wak x rajin baca buku dahh,
    tuari baru tgk teater 'tenggelam kspal van der wijck' dgn film 'dibawah lambaian kaabah' karyavhebat hamka jugak ;p

    ReplyDelete
  6. @tiga lalat
    Buku karya HAMKA banyak difilemkan sebab berkualiti, kan wak? :)

    ReplyDelete
  7. Sebelum ni dh baca buku tenggelamnya kapal van der wicjk sekali dgn film. Memg sgt terbaik karya dia .ni nk try bc merantau ke deli plak. Yg sy tertariknye adlh ayat2nya susah tpi indah dibaca.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Karya Tenggelamnya Kapal Van Der Wick ni saya belum baca lagi. In shaa Allah bakal menyusul nanti. :)

      Delete

Bismillah. Titipkan nasihat anda. :)

P E N G O M E N