Memperingati Imam asy Syahid Hasan al-Banna (Review)

Bismillahirrahmanirrahim.
In shaa Allah, petang ni saya ingin cuba untuk me'review' buku yang baru saja saya habis baca malam tadi. Sejujurnya, saya memang kurang berkemahiran dalam me'review' ni, tapi ada seorang sahabat saya yang sangat menggalakkan saya untuk cuba, kerana katanya dalam kita me'review' buku in shaa Allah akan ada orang yang bakal tertarik untuk membaca buku tersebut.

Heh.
So, here i'm trying to do it!

Edisi Khas Revolusi Mesir 2011.
Editor : Riduan Mohamad Nor



Buku ini mengisahkan tentang seorang ulama' besar iaitu Imam asy Syahid Hasan al-Banna. Nama beliau tidak asing lagi bagi pejuang-pejuang Islam kerana pengaruhnya dalam Islam sangat besar. Beliau merupakan pengasas kepada jemaah yang juga tidak asing lagi iaitu jemaah Ikhwanul Muslimin.

Sejarah Ikhwanul Muslimin bukanlah calang-calangnya. Ramai ahlinya diberikan tekanan dan juga dizalimi oleh kerajaan. Mereka disumbat ke penjara tanpa ada perbicaraan. Namun, yang menariknya apabila penjara yang menempatkan jemaah Ikhwanul Muslimin ini berjaya ditukarkan kepada 'sekolah agama' oleh mereka. Betapa mantapnya tarbiyyah mereka, mengambil setiap peluang yang ada untuk mendekatkan diri dengan Allah s.w.t.

Buku ini juga turut menyentuh tentang Revolusi Kebangkitan Mesir di mana penduduknya bangkit untuk menjatuhkan pemimpin yang sekian lama menzalimi rakyatnya. Dan dapat dilihat betapa besarnya suara rakyat apabila mereka berjaya menjatuhkan Hosni Mubarak!
Dan,apa khabar dengan Malaysia? Adakah negara kita juga wujud ciri-ciri penindasan terhadap rakyat? Anda sebagai rakyat pasti mengetahui jawapannya.

............

Ok, baik!
Hari ni 1 Ramadhan. Yeuuhuuuuuu!!
Malam tadi terawih first di UTM. Huhuks. Sedih tak dapat berpuasa di rumah tapi turut happy sebab first time puasa kat UTM. Boleh bajet2 obersea sebab berterawih dgn foreigner jer yang ramai. Kihkih.

checklist dari RPIUTM :)
Apapun, semoga Ramadhan kali ni akan menjadi Ramadhan yang terbaik buat kita semua. Perbanyakkan amal dan tambahkan ilmu. In shaa Allah, sama-samalah kita ye! ^_^



Post a Comment

1 Comments

Bismillah. Titipkan kata-kata anda.