Like Father Like Son

Thursday, August 02, 2012

Assalamualaikum w.b.k..
With the name of Allah the most beneficent and the most merciful..
Cerita ni saya ambik dan edit sikit2 dari majalah Solusi isu ke-39.
Ok,lets the story begin..hehe

Si anak mengadu kepada bapanya :
"Ayah,perut Ahmad sakit..."
Si ayah melihat si anak meletakkan tangannya di perut sambil menekan-nekan.Lalu,si ayah berkata :
"Ini mesti sebab perut kamu kosong.Kan ayah suruh kamu makan tadi tapi kamu tak nak makan.Ha,tengok sekarang dah sakit perut.Dah,mari sini makan nasi ni sikit.Nanti reda la sakit"
nice pic right.Credit to Google
Pada waktu yang lain si anak melihat si ayah memicit-micit kepalanya..
"Ayah sakit kepala ya??"
"Ya,berdenyut-denyut kepala ayah ni." 
Dengan wajah serius dan spontan Ahmad berkata..
"Ahmad tau,ni mesti sebab kepala ayah kosong." 
Ayahnya terdiam and lepas tu tergelak besar..HAHA

So,dari cerita ni kita tau yang ibu bapa adalah guru dan pendidik yang terbaik untuk anak2.Ikutlah cara2 Rasulullah s.a.w mendidik anak2 baginda.
" Ingatlah bahawa setiap daripada kamu adalah pemimpin dan setiap pemimpin bertanggungjawab terhadap apa yang dipimpinnya. Dan seorang pemimpin itu bertanggungjawab terhadap orang yang dipimpinnya”.
baitul muslim :P
Dengan didikan yang baik insya Allah akan melahirkan zuriat2 yang soleh dan solehah.. ^_^

You Might Also Like

4 comments

  1. sweetnye anak ngn papa die . kepala ayah dia pulak yg kosong . hahah

    ReplyDelete
  2. Perkongsian yg menarik :)

    ReplyDelete
  3. @putryteya
    hehe..tulah,comel jer.. :)

    ReplyDelete
  4. @Khairul Nizam
    Alhamdulillah..Moga bermanfaat. :)

    ReplyDelete

Bismillah. Titipkan nasihat anda. :)

P E N G O M E N