Diari

Sanah helwah buat 2 saudara~

Thursday, September 29, 2011

Assalamualaikum sahabat saye semua..^^

Ok,straight to the point..
Hari ni birthday kakak saya dan sebenarnya saye punye 26hb Sept..
(promote kejap).hehe..
Jadi,saya nak ucapkan selamat hari lahir buat kakakku yang tersayang..
Sorry xder hadiah..hehe
Semoga hidupmu dipenuhi kaberkatan daripada Allah s.w.t..


Then,cerita saye pulak..
Terharu sangat dapat mesej dari kakak sulung saya..
Selamat hari lahir yang ke-18 buat adikku yang tersayang..
Semoga sentiasa dilindungi Allah selalu..
Moga tercapai apa yang dihajati dan dipermudahkan segala urusan..
Rajin2 balajar dan moga jadi anak yang solehah..

Amiin2x..Insya Allah!!adikmu akan berusaha untuk menjadi lebih baik dari sebelum ni..
terima kasih kakakku yang tercinta..hehe

Terima kasih yang tak terhingga jugak kepada ma dan abah..
Atas segala jasa mendidik dan mengasuh diriku ni sejak dari kandungan sampai sekarang tanpa meminta sebarang balasan..
Terima kasih banyak2x dan jugak mohon maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki atas segala kesalahan puterimu ini..
(oh,tiba2 rindu nak balik rumah..sabarlah wahai hati)
Perkara yang paling sedih bila tibanya tahun baru adalah umurku bertambah,tetapi amalanku tidak bertambah
~Ibn Mas'ud~

Semoga amalanku akan bertambah seiring dengan pertambahan usiaku ini..
Ya Allah,bantulah hamba-Mu yang lemah ini..

note:perut dah kecut..exam dekat jer lagi.sahabat dah exam ke belum??

Muslimah

Solehah itu indah..

Friday, September 16, 2011

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum w.b.k.
subhanallah..alhamdulillah..Allahuakhbar..


MUSLIMAH SOLEHAH..

Rendah pandanganmu tinggi iltizam,
Taatkan ALLAH dan nabi junjungan,
Bibirmu dibasahi zikrullah..
Lunakmu menghiasi kalamullah..
Pakaianmu taqwa bukan sengsara,
Langkahmu tegas bukan menangkas,
Senyummu ibadah bukan fitnah,
Malumu iman bukan lakonan,
Dirimu suci bersih,
Durimu beraja harummu terpelihara..


Buat sayangku muslimah sekalian..
Berjihadlah dalam menongkah arus duniawi ini..
Islam meninggikan martabat kita sebagai seorang wanita.
Bersyukurlah kerana kita bukan di zaman jahiliyyah.
Zaman yg menjadikan wanita sebagai hamba.

Islam memartabatkan wanita solehah sebagai seindah2 hiasan di dunia..
Semoga kita bakal menjadi bidadari syurga di akhirat sana..
Amiin..

hiasi malammu dengan qiamullail..

Diari

Cantiknya Kawan2 Saya..

Tuesday, September 13, 2011

Assalamualaikum w.b.k..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad s.a.w..



Setiap pagi Isnin,saya suka sangat tengok classmates saya yang perempuan..
Semuanya bertudung dengan cantik..
Sebab pagi tu ada masa agama.
Ustazah saya wajibkan pelajarnya pakai tudung yang melepasi dada.
Tapi,bila waktu petang jer diorang dah tukar tudung..Sedih pun ada.
Saya pun tak mampu buat apa..
Saya xreti nak nasihat orang,saya hanya senyum jer..
Kadang-kadang saya takut,saya takut nanti di akhirat kelak saya dipersoalkan..
sebab saya tak nasihatkan diorang..

Saya suka tengok ustazah..
Ustazah berani menegakkan kebenaran.
Walaupun ada pelajar yang sedikit memberontak,
ustazah tetap mewajibkan pemakaian yang menutup aurat.
Sampai akhirnya mereka akur..

Pelajar lelaki pulak seronok bila pelajar perempuan kena tegur ngan ustazah..
Tapi,bila ustazah cakap pasal solat berjemaah kat surau.
Macam2 alasan diorang bagi..
Ustazah cakap lelaki yang sejati adalah lelaki yang solat lima waktu berjemaah..

Saya harap sangat kami semua dapat ikut nasihat ustazah..
atau lebih tepatnya suruhan Allah..
Mungkin susah nak buat..
Tapi,ingatlah sesungguhnya mujahadah itu pahit kerana syurga indah.

Kita hidup kat dunia nie sementara je..
Kehidupan kat akhirat yang akan kekal..
Jadi,kita nak pilih yang mana..
Senang di dunia ke senang di akhirat..
Pakai tudung labuh sikit..dah panas.
Panas kat dunia,apalah sangat kalau nak dibandingkan dengan panas api neraka di akhirat kelak..
Naudzubillah!!

Sahabat2 yang saya kasihi,
jomlah kita ikut syariat..
Janganlah fikir banyak sangat..
Segala kewajipan yang Allah tetapkan ada kebaikannya tersendiri..
Kita jugak yang untung bila kita ikut perintah Allah..
Saya bukan nak menasihat xbertempat..
Peringatan untuk diri sendiri jugak..
Insya Allah,ada manfaatnya..


Amiin..Wallahua'lam.

note:petang esok saya kena buat pengucapan awam untuk subjek Kemahiran Dinamika..Doakan yg terbaik buat saya.. :)

Cinta

Saat Lafaz Sakinah..~far east~

Saturday, September 10, 2011


assalamualaikum..
jom tengok sikit lirik nasyid nie..saye suke sangat ngan lagu nie..rase sayu jerr.
teringat mase kakak saye kahwin dulu..first time tengok abah nangis..



Heningnya
Sunyi suasana
Lafaz sakinah bermula
Apa rasa
Diterjemah hanya
Sebak abah tangis ibunda
Adalah aku wali puteriku
Serah kini amanahku ini padamu
Nafkahilah dia curah kasih dan cinta
Lebih dari yang ku berikan kepadanya
Chorus
Dulu esakannya sandar di bahuku
Tangisannya kini ku serah padamu
Bukan bermakna dia bukan milikku
Fitrahnya perlukanmu
Jadikanlah dia wanita syurga
Mengerti benar akan maharnya
Taat itu bukan hanya pada nama
Indah ia pada maksudnya
Ku akur
Akan pesanmu
Puterimu kini amanahku
Iringilah
Dengan doamu
Bahagia kami dari redhamu

lirik lagu nie saye ambik dari laman web lirik lagu nie..

ops,sebelum tu..sempena bulan syawal nie..
jom kita sama2 melakukan puasa sunat enam..
insya Allah besar manfaatnya.. 

“Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian dia mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal maka itu seperti berpuasa sepanjang tahun.”

life

Bersyukur dengan nikmat kemerdekaan..

Thursday, September 01, 2011

Salam aidil fitri dan juga salam kemerdekaan.
Bagaimana dgn sambutan hari raya sahabat sekalian??Saya dan keluarga..alhamdulillah,agak bestlaa..Hari nie dari pagi sampai ke malam ziarah rumah saudara-mara dan insya Allah esok pun begitulah jugak perancangan kami..


Berbalik kepada hari kemerdekaan kita..Bersyukur ke hadrat Ilahi dengan nikmat kemerdekaan ke atas negara kita ini..Sudah 54 tahun negara kita merdeka daripada dijajah..Suatu nikmat yang sangat besar dan tidak ternilai dalam kehidupan kita.

Namun begitu,apa yang dibimbangkan sekarang ini adalah sebahagian daripada masyarakat kita yang masih lagi dijajah dari segi mentalitinya..Kita lebih suka meniru budaya barat terutamanya dari segi fesyen..Fesyen yang tidak menutup aurat dan tidak mengikut syariat itu lebih menjadi pilihan daripada apa yang telah ditetapkan oleh al-Quran dan al-sunnah.

harap maaf..tudung 2 kene labuhkan hingga menutupi dada yerr..hehe

Daripada kita berterusan menjadikan budaya barat sebagai budaya hidup kita,adalah lebih baik kita gantikan dengan cara hidup Islam..Jadikan Rasulullah s.w.t sebagai contoh tauladan dan al-Quran sebagai rujukan..insya Allah,hidup kita akan disulami dengan nuur dan hidayah Allah.
Ayuhlah sahabatku sekalian..Marilah kita sama2 bermujahadah dalam melawan godaan duniawi ini demi syurga di ukhrawi..insya Allah..
..pesanan untuk diri sendiri yg sentiasa lagha..

note:xsabar nak tunggu kakak saya dan keluarga balik hari jumaat ni..nak main dgn irfan.hehe


P E N G O M E N