life

Setiap yang Bernyawa Pastikan Kembali

Monday, January 17, 2011

Assalamualaikum semua..
Alhamdulillah..brsyukur kita kpd ALLAH s.w.t krn msh lg mmberikan kita nikmat utk brnafas di atas muka bumi ini..

                                  

Ana sebenarnye nak bagitau yg pagi tadi ana baru saje menerima mesej dr rakan ana yg mmberitahu bhw ayahnye tlh pun meninggal dunia..memang mase mula2 dpt tau tue trkejut sgt..tp,tiada yg mustahil krn maut itu janji ALLAH..tiada yg dpt mghalangnya..Innalillahiwainnailaihirojiun...sahabat ana nie sbenarnya sdg mnjalani latihan khidmat negara.so,xsmpat laa jumpe ngan ayah dia buat kali trakhir..sabarlah wahai sahabatku..tabahlah dlm mghadapi ujian ALLAH nie.kite hanya mampu brdoa untuk kesejahteraan allahyarham di akhirat sana..ayah dia baru jew brumur 40 lbh..so,kite walaupun muda jgn rase yg kematian itu lmbat lg krn maut itu tdk mengenal usia..gunakan masa muda kita untuk mncari keredhaan ALLAH.jgn hanya digunakan untuk brgembira semata2..jgn ingat umur 50 ke atas baru nak brtaubat..jgn tunggu smpai nasi mjd bubur..pintu taubat tue sntiase trbuka untuk kita.

ana tringat pulak cerita psl sahabat ana nie..diorang pasangan kembar..cik n su name panggilan diorang..cik tue meninggal mase kitorang form 1.memang mase tue sdh sgt coz tibe2 jew..dia ada penyakit barah otak rupenye..tp,xdpt dikesan smpai laa mase nak meninggal tue baru tau..si kmbarnye memang sdh betul mase tue..diorang xblaja kat skolah yg sama..sorang mrsm jeli n sorang lg mrsm gerik..ya ALLAH!sesungguhnya stp kejadian tue ada hikmahnya..ana jadi trfikir..ALLAH dah pisahkan mereka trlbh dahulu agar kesedihan yg dilalui oleh su akan brkurang krn sekurang2nya mereka dah biasa brpisah..sblm tue diorang dah buat surat untuk blaja dlm sekolah yg sama..dah dpt kelulusan pun,tp xjadilaa coz cik meninggal..

Satu lg berita yg ana nak share ngan korang adalah my sis tlh brjaya dlm temuduganya sbg guru j-qaf..Alhamdulillah ya ALLAH...walaupun jauh nun di Sabah,tp brsyukurlah dr xleh lgsungkan..pasti ada hikmah di sebalik semua nie..lgpun blh jumpe ngan byk kaum kat sana,blh tengok plbagai budaya..cam best jer..huhu.

oklah dulu buat mase nie..ana stop dulu ler..ingat,jgn jadikan mase muda kita sbg masa untuk brgembira semata2..jgn smpai kita menyesal di akhirat sana krn azabnya sgtlah pedih..


p/s:ana nak tanye kalau kita baca yaasin dekat si mati,smpai ke pahalanya..atau ia sekadar bidaah..kalau ade yg tau hrp blh share kat sini..

Muslimah

Aurat Si Mawar Berduri

Thursday, January 13, 2011

Apa khabar iman para sahabat hari nie? Tepuk dada tanya hati. In shaa Allah semuanya baik2 dgn kehendakNya..


Tiba-tiba hati terasa ingin menulis sesuatu apabila terfikirkan fesyen2 yang semakin maju dan menakutkan pada akhir zmn ini. Coretan ini diharap dapat mmberikan cahaya keinsafan kepada kita semua muslimah di akhir zaman.

Apa yang ingin ana katakan pada hari ini adalah tentang aurat si mawar brduri/muslimah.. Ya! Aurat kita sangatlah perlu dijaga dari pndangan ajnabi. Jangan disangka dengan menutup aurat,kita tidak mensyukuri apa yang Allah kurniakan kepada kita. Tapi, itu adalah satu cara yang sangat mulia kerana kita mnjaganya sehingga tidak menunjukkannya pada pandangan mata lelaki kecuali bagi pandangan mahram sahaja..

Dengan menutup aurat juga,maruah kita akan lebih terpelihara kerana para muslimin telah dapat membezakan bahawa kita adalah mawar yang terjaga. Cuba kita lihat jam tangan yang mahal,yang berada di dalam kotak kaca.. Kita tidak boleh memegangnya tapi hanya sekadar boleh memandangnya. Manakala,jam tangan yang murah dan dijual secara trbuka pula boleh dilihat dan dipegang oleh sesiapa pun. Jika mahu dibeli mereka akan membelinya dan begitulah sebaliknya. Namun, bagi yang membeli jam tangan yang murah itu sudah tentu terdetik dalam hatinya untuk membeli jam yang mahal dan indah itu.. Begitu jugalah dengan muslimat wahai sahabat! Fesyen yang smakin menjadi-jadi pula sekarang ini adalah brtudung tp Masya Allah! Hampir sama dengan brbo***. Mengapa?? Bajunya,seluarnya ketat.. Tudungnya pula dapat kita lihat bonggol untanya. Naudzubillah!!!

Satu lagi fenomena yang kita lihat pada masa ini adalah suara para gadis sudah tidak dianggap seperti aurat lagi. Ketawa di tmpat public dah macam tak ingat dunia. Pernah pada suatu hari,ana ke pasar. Tiba2,ada sekumpulan gadis yang ketawa dengan lunakknya. Then,seorang lelaki non muslim sedikit menegur dengan suara prlahan.. Masa tu,ana rasa sangat malu terhadap beliau dgn reaksi gadis2 tersebut..

Ana sebenarnya pun masih lagi mengejar cinta IlAHI.. Masih lagi tercari2 kekuatan untuk melakukan yang terbaik untuk kehidupan di dunia dan akhirat. Ana coretkan ini agar kita dapat sama2 brjuang dan berhijrah ke arah yang lebih baik..In shaa Allah! Semoga Allah memberi kita hidayah dan sentiasa istiqamah dalam melakukan kebaikan. Ameen. :)

sesungguhnya yang tertutup itu indah!

Cinta

Cinta..

Thursday, January 13, 2011



Bismillahirrahmanirrahim...kali nie kite tgk komik ckit yew..
ihsan ikomik


p/s:jgn fikir cinta kita hanya kpd manusia,harta ataupun segala prkara duniawi yg lain..krn kita ade ALLAH yg sntiase brsama2 dgn kita..sesungguhnya ALLAH sgt mncintai hambanya yg taat perintah..jgn smpai kita menyesal di akhirat sane..brtaubatlah sblm trlambat..

     cintakan bunga bungakan layu,cintakan manusia manusiakan mati,cintakan ALLAH kekal abadi..

Diari

Kenapa Ye..

Wednesday, January 12, 2011

Assalamualaikum sahabat semua...slm ukhuwwah ana ucapkan..kaifahalukum????ana arap semuanya chat2 sume n berada di bwh limpah rahmat ALLAH s.w.t.Insya ALLAH.
Buat prtama kalinye ana menulis di sini,ana nak ucapkan brbanyak2 trm ksh kpd sume kwn2 yg sudi dtg ke blog ana yg xseberapa nie..

kan cantik lau mcm nie..
Mengapa ana memilih utk menekankn isu cinta di blog ana ini adalah krn pd mase ini dpt kite lihat para remaja di mase ini(mcmlaa dah tua) smkn trbuai dgn isu cinta duniawi semata2 trutamanya cinta trhadap org yg tdk sepatutnya...gadis mncintai lelaki pd usia msh sethn jagung manakala bgtulah sbaliknya padahal dlm Islam tiada prcintaan yg sia2 yg tdk mnjurus ke arah prkahwinan...memang tdk dinafikan cinta itu adalah fitrah namun itu tdk brmakna bhw kita blh brcinta sesuka hati..krn dgn brcinta ia blh mnjerumuskan diri kita ke lmbah zina.Naudzubillah!
"Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zinaitu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk."
(Surah Al-Isra' 17: Ayat Ke 32)
ALLAH bukan shj mgharamkan zina malah tdk mmbenarkn hambanya walaupun dgn  mndekati zina..ha!tgk para shabat bhw zina ini sgt brbahaya shgkan ALLAH tdk mmbenarkan kita sekalipun hanya dgn mndekatinya .tentu kwn2 tlh pun tahu bhw plbagai keburukn yg brlaku akibat drp prbuatan zina.cthnya spt:pmbuangan bayi,prpecahan keluargadan plbagai lg kburukan.dan dgn zina jg plbagai dosa yg lain akn menyusul..dosa buang bayi,mnjatuhkn maruah ibu bapa n etc lg.

Oleh sebab itu,ayuhlah kita brsama2 brjihad melawan nafsu kita..bangkitlah!apb kita dpt mncapai cinta Ilahi,I.ALLAH kita akan diprtemukan dgn jdh yg baik..yakin dgn ALLAH kwn2..INGAT!jika kita mndekati ALLAH sejengkal maka DIA akan mndekati kita sehasta dan jika kita mndekatiNYA sehasta maka dia akan mndekati kita sedepa..ini menunjukkan bhw ALLAH sgt2 mengasihi hambaNYA...

Saya memilih utk menekankn tjk tntang cinta ini krn saya bkn shj ingin menasihati para sahabat bahkan ingin mengingatkan diri saya sndiri yg sntiase alpa dan hanyut dgn nikmat duniawi yg semntara ini..
"Ya ALLAH, kau jauhilah kami semua drp godaan syaitan yg tdk prnah pts utk mghasut kami supaya melakukn dosa...AMIN.."
rasanya cukuplah utk mase nie dahulu..
p/s:first time menulis so arap para shbt blh mmberi komen trhdp penulisan saye nie..kalau ade yg slh jgn lupe gtaw ye..ana bdk baru blaja.

P E N G O M E N