Setiap yang Bernyawa Pastikan Kembali

Monday, January 17, 2011

Assalamualaikum semua..
Alhamdulillah..brsyukur kita kpd ALLAH s.w.t krn msh lg mmberikan kita nikmat utk brnafas di atas muka bumi ini..

                                  

Ana sebenarnye nak bagitau yg pagi tadi ana baru saje menerima mesej dr rakan ana yg mmberitahu bhw ayahnye tlh pun meninggal dunia..memang mase mula2 dpt tau tue trkejut sgt..tp,tiada yg mustahil krn maut itu janji ALLAH..tiada yg dpt mghalangnya..Innalillahiwainnailaihirojiun...sahabat ana nie sbenarnya sdg mnjalani latihan khidmat negara.so,xsmpat laa jumpe ngan ayah dia buat kali trakhir..sabarlah wahai sahabatku..tabahlah dlm mghadapi ujian ALLAH nie.kite hanya mampu brdoa untuk kesejahteraan allahyarham di akhirat sana..ayah dia baru jew brumur 40 lbh..so,kite walaupun muda jgn rase yg kematian itu lmbat lg krn maut itu tdk mengenal usia..gunakan masa muda kita untuk mncari keredhaan ALLAH.jgn hanya digunakan untuk brgembira semata2..jgn ingat umur 50 ke atas baru nak brtaubat..jgn tunggu smpai nasi mjd bubur..pintu taubat tue sntiase trbuka untuk kita.

ana tringat pulak cerita psl sahabat ana nie..diorang pasangan kembar..cik n su name panggilan diorang..cik tue meninggal mase kitorang form 1.memang mase tue sdh sgt coz tibe2 jew..dia ada penyakit barah otak rupenye..tp,xdpt dikesan smpai laa mase nak meninggal tue baru tau..si kmbarnye memang sdh betul mase tue..diorang xblaja kat skolah yg sama..sorang mrsm jeli n sorang lg mrsm gerik..ya ALLAH!sesungguhnya stp kejadian tue ada hikmahnya..ana jadi trfikir..ALLAH dah pisahkan mereka trlbh dahulu agar kesedihan yg dilalui oleh su akan brkurang krn sekurang2nya mereka dah biasa brpisah..sblm tue diorang dah buat surat untuk blaja dlm sekolah yg sama..dah dpt kelulusan pun,tp xjadilaa coz cik meninggal..

Satu lg berita yg ana nak share ngan korang adalah my sis tlh brjaya dlm temuduganya sbg guru j-qaf..Alhamdulillah ya ALLAH...walaupun jauh nun di Sabah,tp brsyukurlah dr xleh lgsungkan..pasti ada hikmah di sebalik semua nie..lgpun blh jumpe ngan byk kaum kat sana,blh tengok plbagai budaya..cam best jer..huhu.

oklah dulu buat mase nie..ana stop dulu ler..ingat,jgn jadikan mase muda kita sbg masa untuk brgembira semata2..jgn smpai kita menyesal di akhirat sana krn azabnya sgtlah pedih..


p/s:ana nak tanye kalau kita baca yaasin dekat si mati,smpai ke pahalanya..atau ia sekadar bidaah..kalau ade yg tau hrp blh share kat sini..

You Might Also Like

2 comments

  1. salam ziarah.. nice blog..
    jmput2la ziarah blog sya ya...

    http://musafirhatiku.blogspot.com/

    ReplyDelete

Bismillah. Titipkan nasihat anda. :)

P E N G O M E N